Гідравузел у Кобрыне

Крыху больш за пяць гадоў таму ў ваколіцах горада Кобрына, дакладней на яго ўсходняй ўскраіне, з'явілася новая славутасць - тут быў адкрыты самы вялікі ў рэспубліцы гідравузел. Пабудаваны да свята Дажынак і названы ў гонар горада, у межах якога размешчаны, ён цяпер выконвае працу замест двух старых гідравузлоў, якія былі на яго месцы.

Як толькі гідравузел быў здадзены ў эксплуатацыю, ён адразу ж стаў мясцовай выдатнасцю. Чым жа ён такі славуты? Гідравузел «Кобрын» з'яўляецца часткай Дняпроўска-Бугскага канала, пабудаванага ў 1775 годзе. А яшчэ раней тут знаходзіўся адзін з ключавых гандлёвых шляхоў старажытнасці «з варагаў у грэкі».

Дарэчы, ужо зроблена немала для адраджэння легендарнага шляху. Першыя крокі да аб'яднання Балтыйскага і Чорнага мора ўжо зроблены: паступова рамантуюцца і будуюцца новыя гідравузлы і шлюзы. Напрыклад, на тое, каб раней судна магло пераадолець шлюз і адправіцца далей па маршруце, займала каля гадзіны. Да рэканструкцыі работнікам даводзілася ледзьве не ўручную адкрываць шлюзы, пабудаваныя яшчэ з дрэва.

Зараз жа карабель націскам адной кнопкі перапраўляецца ў камеру шлюзавання і праз усяго хвілін дваццаць спакойна можа ісці сваёй дарогай. Па словах Андрэя Булыгі, цяперашняга начальніка гідравузла «Кобрын», зусім хутка судны, што плывуць з Украіны, змогуць праз воды Беларусі трапляць у Балтыйскае мора. Ужо зараз гідравузел дазваляе арганізоўваць выхад у Еўропу, Польшчу, Германію.

Па Дняпроўска-Бугскім канале перавозяць важныя будаўнічыя матэрыялы, сярод якіх бутавы камень, а таксама шчэбень і пясок. Плануецца і перавозка прыроднага газу, што значна павысіць хуткасць дастаўкі карыснага выкапня туды, дзе ён больш за ўсё патрэбны.

Гідравузел «Кобрын» нездарма лічыцца самым вялікім у краіне. Перапад вады ў ім складае больш за пяць з паловай метраў пры даўжыні шлюзавай камеры ў сто дваццаць метраў. Першапачаткова планавалася і ўзвядзенне гідраэлектрастанцыі, бо выкарыстанне прыроднай энергіі дазваляе эканоміць велізарныя сродкі і выпрацоўваць немалыя аб'ёмы неабходных рэсурсаў. Пабудаваная ўслед за гідравузлом міні-электрастанцыя мае дзве турбіны, што дазваляе ёй выпрацоўваць 2,5 кВт у суткі.

Таму, нягледзячы на тое, што пабудаваная электрастанцыя мае прыстаўку «міні», атрыманая з яе дапамогай электраэнергія забяспечвае патрэбы горада з лішкам.

Хоць на будаўніцтва гідравузла былі вылучаныя вялікія сумы, яго стваральнікі прагназуюць вельмі хуткую акупнасць збудавання. Гэта і зразумела: грузавыя перавозкі па воднай прасторы значна танней, чым любыя іншыя віды перавозак, таму паслугі вузла «Кобрын» шырока запатрабаваныя не толькі будаўнічымі, але і рознымі іншымі кампаніямі.

Пакуль гідравузел яшчэ не працуе ў поўную моц, аднак яго стваральнікі плануюць бурнае развіццё воднага паведамлення пасля адкрыцця магістралі. Такім чынам, гідравузел «Кобрын» - важнае збудаванне не толькі з пункту гледжання электраэнергетыкі, але і таксама з пункту гледжання воднага паведамлення.